четвъртък, 13 октомври 2016 г.

Турция 2012 - част 1

     За да не изневерявам на традицията (пък и вече ми е излязло име на царят на недовършените пътеписи), след като ви запознах със снимковия мат'рял, традиционно ще започна и пътеписът за тазгодишното ни турско пътешествие, пък се надявам нетрадиционно да взема да го довърша... Ама...Божа работа. Приятно четене, с пожелание за повече и все по-далечни километри на пътуващите моторджии.  

     Всъщност...може би е най-добре да започна с малко суха статистика-ей тъй, от любов към статистиката, а и да не се налага после сто пъти да отговарям кое, колко и защо 

     Моторът - Yamaha XJ 900F - подозирам от далечната 1987 година, въпреки, че в талона му пише друго. 98 к.с. 4-цилиндров редовак. Въздушно-маслено охлаждане. Никакви бензинови помпи (запознатите знаят защо. Изключително мъркащ двигател без почти никакъв разход на масло. Кардан. "Тунингован" с три куфара от по 42 или 45 литра (не съм сигурен колко точно са), чанта за резервоара и водонепромокаем чувал с багажерии вързан върху топ касата. Понеже съм малко чувствителен на тема масла, особено когато затръгвам по Турция (запознатите също знаят защо, този път заложих на Рокойл 15W50 - полусинтетика. Разходът на масло, който ми даде беше около 500 мл за 5200 км, част от което традиционно се стече по левия ми ботуш. Като цяло от маслото не съм напълно доволен, защото при по-високи температури, съединителят ми започваше да "увлича", но както се казва "за толкова пари толкоз!"

     Продължителност:9 дни (при замисъл за 11) и около 5200 изминати км.

     Бюджет: Това е тема,, която не знам защо ги вълнува хората, при положение, че е толкова разтегливо понятие, но все пак - около 2000 лв. По груби сметки около половината са изхарчени за бензин (средна цена в Турция към него момент от 3.75 лв за литър 95). Цена на ферибота-8 лв за двама човека плюс мотор в едната посока. Цена на магистралата в участъка, в който сме карали (между Сакария и Гереде - около 160 км) - 8.50 лв. Цена на къмпинга, в който спахме в Кападокия - 25 лв на ден за двама човека+мотор+палатка. Цена на по-непретенциозните хотели извън силно туристическите места 35-40 лв за двойна стая.

     Документи Червен паспорт, зелена карта и талон на мотора.

     Ограничения за скорост: Понеже има промяна в позволената скорост за мотори... Актуалната в момента е: 120 км/ч по магистрала, 110 км/ч - автомобилен път (повечето пътища в Турция реално са такива), нормален междуградски път - 90 км/ч, в населено място 60 км/ч. Другото характерно е, че преди имаше 10% толеранс, т.е. ако позволената скорост беше 70, можеше да се кара със 77 без проблеми. Сега това вече го няма. Глобите за превишена скорост са солени! Мен през 2009-та са ме глобявали - за 26 км над позволената скорост - 256 лв, за 11 км над позволената-128 лв! Сега не знам как са, но доколкото схванах са до 850 лв според зависи с колко над ограничението си!

     А сега   П Ъ Т Е П И С Ъ Т  :

Балканкан *

* - заглавието е заимствано от небезизвестният филм на Дарко Митревски


     Бях се зарекал, че повече няма да напиша кьорав пътепис и понеже хич няма да се учудя някой да ми изрови написаните думи и да каже, че не държа на тях, започвам с уговорката, че това по-долу далеч не е пътепис, а по-скоро някои снимки от едно пътуване с малко прибавен текст между тях, без особена връзка и без художествена стойност! Приятно гледане/четене! 

     Ранната есен на 2010-та. Казано по-иначе- първият уикенд на септември... Времето е отвратително и аз се каня да направя една изтощителна и интересна обиколка на близките Балкани. За съжаление, както после се оказа, това ми беше последното сериозно каране за сезона...

събота, 5 декември 2015 г.

Видин, Сърбия - част 1

     Имаше навремето един филм "Париж, Тексас", т.е. не от Париж до Тексас (и назад), а просто градчето Париж, намиращо се в Тексас. По същата аналогия тръгвайки за Видин, се замислих, че "Видин, Сърбия" би звучало достатъчно достоверно, като се има предвид съзнателния геноцид над региона от страна на нашата си държава и факта, че да стигна до Видин се оказва, че най-читавия път е именно през съседна Сърбия... Както се казва - да вземат сърбите да ги окупират, че да се видят у път - поне пътя за Београд е доста по приличен от този до София... Айде видинчани, от мен имате новата табела: Добро дошли у Видин, Сърбия 

     А ето го и самият пътепис (началото естествено-да не нарушаваме традициите)

вторник, 1 декември 2015 г.

Скромна практическа информация за пътуващите към Косово

    Опит за малко синтезирана практическа информация на тема Косово:

     1. Цена на бензина към дата 10.07.2015 г. - 1.02-1.04 евро

     2. Паспорт или лична карта? - На теория се минава само с лична карта. На практика на нас и двата пъти на влизане ни искаха паспортите и ни биха печати от онези, на които сърбите много се кефят. На всичкото отгоре и двата пъти ни питаха сигурни ли сме, че не ни е нужна виза за влизане в Косово, даже вторият път звъняха някъде, за да се уверят, защото явно не ни повярваха...

     3.Цена на Гражданската - за мотор, за 15 дни - 10 евро

     4. Гранични пунктове:

между Косово и Черна гора-единствен работещ пункт Кула между Рожайе и Пейе. Вторият граничен пункт Цакор пролаз засега е затворен без изгледи за повторно отваряне!
между Косово и Македония - два пункта - този по парадният път е Хани и елезит/Блаце по пътя Прищина-Скопие, а вторият е Глобочица през Шар планина в посока Тетово.
между Косово и Албания - официалните като за бели хора са три - Морина между Джаковица и Байрам Цури/ферибота на езерото Комани, вторият е Пруш между Джаковица и Круме, а третият-Морина/Връбница е на магистралата Тирана-Прищина. Има и още три пункта със съмнителни функции и спорно работно време - Orgjost/Orqushë, който е само за пешеходциBorje/Jazhincë - също е само за пешеходци и Шишавец/Крушево, през който спокойно можете да минете дори с МПС, стига да е лято и да е денем
между Косово и Сърбия - не съм компетентен, а и там все още е неясна, мътна и кървава, та не знам как седят нещата...

     5.Пътищата-нищо по-различно от това, на което сме свикнали у нас. Движението е като цяло хаотично и без особени правила, но ми се видя, че има подобрение от предишните ми идвания.

     6. Език - албански - нищо не му се разбира! Не знам колко се мразят със сърбите, но навсякъде си праскахме на сръбско-български и никъде с нищо не ни засвидетелстваха лошо отношение! 

     7. На границите ни предупреждаваха да внимаваме с кого и къде говорим, но ядове не сме имали никакви никъде! Като цяло се движехме с едно наум, ама то важи с пълна сила и за Албания! Все пак тези земи са меката на дрогата, оръжието и трафика на органи и проститутки на Балканите. В северна Албания ни разправяха за двама чехи с мотор дето се вряли по някакви села дето хората си отглеждат трева за разнообразие и...мотора намерили в едно дере, но от чехите ни вест, ни кост...

     Комай е това... Дано съм бил полезен!

     П.п. Да онагледя с няколко снимки албанско косовската действителност около ГКПП Шишавец-Крушево 

Малко полезно инфо за кавказките държави

Тъй като напоследък съм се загледал отново по дестинация "Кавказ" (с оглед на патакламите по арабския свят се отказах от пътувания натам), а инфото в нета е наистина отчайващо малко, или непълно, или неточно, си позволих да спретна набързо тази темичка, като ще се старая да допълвам отвреме навреме с нова информация. То не, че много народ се е засилил да пътува натам, но се надявам все на някого с нещо да бъда полезен:)

Страни в региона: Грузия, Армения, Азербайджан.
Субекти на Руската федерация: Адигейска република, Карачаево-Черкезка република, Кабардино-Балкария, Северна Осетия-Алания, Ингушетия, Чеченска република, Дагестан (от запад на изток)
Отцепили се от Грузия непризнати държави : Република Абхазия (призната единствено от Приднестровската република, Южна Осетия, Науру, Никарагуа, Венецуела и естествено Русия, която ги "освободи") и Южна Осетия (призната от същите + Абхазия естествено).
В състава на Грузия: Аджарската автономна република.
Други: Нагорно-Карабахската република (Република Арцах) - непризната от никого, дори ако не се лъжа официално и от Армения!
Нахичеванската автономна република - де юре в състава на Азербайджан. Явява се ексклав заключен между Турция, Иран и Армения, като към нея се причислява и ексклавът Карки, който е на територията на Армения.
Кавказки емират - непризнато от никого сепаратистко обединение, до 2013-та начело с Доку Умаров (след неговата смърт нямам идея кой го е наследил) на територията на Чечня, Ингушетия и части от Дагестан и Кабардино-Балкария.

събота, 28 ноември 2015 г.

Северозападнал пътепис – част 1


     По простата причина, че се явявам образец за класически мързел и неподражаемо разхвърлян тип, по още по-простата причина, че съм склонен към ретроградност и съм задръстена консерва (да не се бърка с консерватор!), по стечение на обстоятелствата мислите ми не текат гладко, а още по-малко пък бързо... Та, поради всичкото гореизброено надявам се няма учудени, че отново пускам някакви бръщолевеници под формата на пътепис, които ще се дописват във времето! А "времето" при мен е мнооооого разтегливо понятие...

    Ден. Ден като ден. Събота... Сив и скучен ден. Работен ден. В нашата фирма, уви, все още не е достигнала мълвата, че работната седмица е на петдневка! Ще достигне. Все някога...

Изкопчил съм си благоговение свише да си тръгна по обед. "Грандиозните" планове за едноседмично пътуване се бяха свили до един половинчат уикенд. Уви... Фактор за това изигра и недотам пресметнатото финансиране на начинанието, както и факта, че седмица преди пътуването се разболях... Сигурно за стотен път тази година. Краката ми все още трепереха. Все още се чувствах слаб и неукрепнал и някак не се виждах да издържа седмица на мотора, както финансово така и чисто физически! По-скоро физически!

     Вместо в 12.00 си тръгнах в 12.30, което си беше чиста проба успех като се има предвид, че все нещо супер важно изниква в последния момент и все никой друг освен моя милост не може да го довърши! Направо не повярвах на късмета си този път и побързах да се изнеса с космическа скорост под киселия поглед на "Хър Меджести май бос", преди да се е присетил за нещо супер спешно и неотложно! Врътнах ключа в стартера на раздрънкания бидон, който може и да е имал славно минало, но сега с много фантазия можеше да се нарече кола! Вършеше ми работа да се придвижвам от точка А до точка Б, което за мен бе напълно задоволително! Двигателя изскимтя отчаяно, пресеца и припука няколко пъти и запали издавайки отчайващи стържести звучи. Катафалката запали, значи пътуването можеше да започне! Оставаше само да ида до гаража, да разтоваря багажа от колата, да я паркирам някъде си, да изкарам мотора, да отида да заредя, да го измия, че всичко беше добило отчайващо еднакъв сив оттенък (то нали много карам напоследък, та....), да напомпя гумите, да отида до нас, да натоварим багажа, да видим как ще овържем шалтетата, че това не го бяхме оттренирали, да се екипираме и да потеглим! Дет се вика има няма два часа и сме тръгнали:) Е да де...аз така и го бях предвидил! Начален час на отпътуване от нас - 14.00. Имаше шанс! В 13.40 си бях пред нас! Паркирах внимателно, оглеждайки се да не ме свали някое от кучетата, че те недолюбваха мотористи, ако и да беше техния стопанин такъв и не беше хич изключено да се озова на земята от засада! Кучетата ги нямаше.... Чудесно! Смъкнах куфарите. Поли ме чакаше в готовност. Нахвърляхме набързо някакъв багаж (така или иначе всеки разполагаше с по един куфар, та можеше да си мятка колкото и какъвто багаж си прецени! Даже и за мотора имаше куфар - в топ касата бях натъпкал всевъзможни жила, ръчки, инструменти, спрей за гуми, масло естествено, че предният път ми се видя, че нещо му мръдна нивото, като всичко това бях уплътнил с двата дъждобрана 5-та употреба, които Поли беше успяла някак да съживи до положение да са горе долу годни за използване)!

     Нещата вървяха по план. Само облаците, които ставаха все повече и все по-черни не ми харесваха. Вярно, че прогнозата си беше гръмотевична, но това не значеше, че задължително трябва да ни вали, нали? Абе нали, нали, ама....нещата с единия куфар се закучиха! Чисто новият куфар, който не бях ползвал никога се оказа незнайно от какво деформиран и след като го отворихме и напълнихме с нужното количество боклуци, просто не даваше никакви признаци, че ще успее да се затвори. Капака и основата на куфара колкото и да натисках и да го сучех, ми се разминаваха с има няма два пръста! Чувствах, че започвам леееееко да се изнервям! Чувствах как по лицето ми започват да се стичат вадички пот. А облаците в далечината се сгъстяваха и приближаваха. Това още повече ме изнервяше, защото бях напълно наясно, че по този километър и двеста метра черен път от нас до селото, завалеше ли, с така натоварения мотор и ТЕЗИ гуми, никога нямаше да се доберем безаварийно до заветния асфалт! Продължавах да суча куфара насам натам, внимавайки все пак да не прекалявам, че да не останем без него! Смъкнах каската, а облаците се сгъстяваха. Резултат с куфара до момента нямаше... Хвърлих с яд якето. Облаците приближаваха... Успеваемост - нулева. Свалих бонето и започнах ядно да попивам облялата ме пот. В далечината засвятка... Натисках куфара... Капака не прилепваше. Вече нямаше какво да свалям от себе си, а облаците приближаваха. Тихичкото псуване се превърна в гръмки майки, лели и баби към създателите на гадното творение, което не искаше да се затвори... Облаците вече бяха над нас... И в този момент.... О, небеса! Иззвъня ми телефона! Служебния!!! С дива ярост измъхнах сатанинското творение от джоба на панталона, избърсах солената пот, която ми пълнеше очите и ми пречеше да видя кой по дяволите ми звъни! Марто... Колега... А нема нужда! Натиснах с все сила червената слушалка и мушнах телефона обратно в джоба. В този момент нещо изпука и куфарът се затвори! Не можеше да бъде! Не е истина! Сложих проблемният куфар на мотора, овързах шалтетата и бутилката с вода върху топ касата и този път пътуването вече наистина можеше да започне! Все още не беше заваляло, а мен ми беше пределно ясно кой толкова упорито ми звъни. Дори и грам намерение нямах да вдигам... Край! Вече не бях на работа! Вече не бях в Мордор! Вече пътувах!


вторник, 24 ноември 2015 г.

Пътеписче

     Всичко започна в събота по обед. Отдавна ми се въртеше в главата едно балканско маршрутче, та не намирах по сгоден момент от сегашния да го врътна. Позачудих се, попочесох се, та пуснах една бърза тема във форума, врътнах набързо някакъв маршрут, минах смених малко пари, уведомих шефа, че няма да ме има в неделя (нищо, че не ми е работен ден по принцип, по трудов договор, по божиите закони и прочие. Че кой ти гледа подобни неща у наш'та мила фирма!? И при мен като при повечето български работодатели положението беше ала крепостното селячество в Русия през 17-ти век. Винаги на полусъединител, без право да "не си чуваш" телефона, винаги запълващ с готовност всякакви дупки и откровени пробиви в гнилата в самата си същност специфика на работата, но за сметка на това винаги ми се напомняше, че няма какво да мрънкам, защото в другите фирми ехееееее....нали и т.н. колко било по-зле). За какво ви занимавам с всичките тези глупости ли? Ами, защото тъкмо разтоварих колата от всевъзможните служебни боклуци, които ми пълнят багажника, наместих я на улицата пред гаража, извадих мотора, заредих и се прибрах вкъщи (живея на 30 км от гаража и 25 от работното си място), когато телефона иззвъня. Помислих, че е някой мераклия за каране (нали си бях оставил телефона в темата за пътуването) и вдигнах с готовност. Пфуууу....клиент. Няма лошо де! Обясних му любезно, че не съм на работа, но ще пратя колега, който ще му свърши работа и затворих. Нали трябва да се учим да работим по европейски! Нали ни учат, че клиент не се връща! Нали сега всички реват (и най-вече моят шеф), че било криза и си било ебало мамата и било борба за оцеляване и не знам си кво си още, та аз като съвсем съвестен служител звъннах на шефа да му дам уговорения клиент та да изкара някой лев! Не можел щото правел нещо... Викам му ок, ама дай го някой от колегите, аз какво да го правя клиента? Отсреща се чу канонада от приказки и все не в моя полза! Все такива съм ги вършел, не съм ли можел да отида аз да свърша работа, а съм го занимавал! Кой да пратил? Ма откъде да знам кой бре, шефе? Нали за това си шеф! Този не можел щото бил с него, оня бил зает, третия бил на риба, да се оправям! Да съм ходел аз! Ама как да ходя аз бре, шефе? Нали ти казах, че няма да ме има? С мотора съм, а съм си и вкъщи! Изпокарахме се и затворих телефона... Звъннах на един колега. Днес почивал. Звъннах на друг. Как сте? Има ли работа? Няма. Много сме зле... Ами да ти дам да изкараш едни бързи пари! Ааааа....ми тооооо.....абееееее..... Ама що не ви....... Айде успяха да ми съсипят слъневия следобед... Прибрах мотора, а бях обещал на децата да ги повозя из района и с кисела физиономия започнах да се подготвям за сутрешното ми пътуване, което започна с фалстарт още преди да е започнало всъщност. То пък какво ли толкова да се подготвям? Позабърсах си каската и ботушите, надникнах да видя какво има в куфара, че обикновено разхождам напред назад не особено логични неща. Я да видя... Дъждобран. Добрееее. Още един. Повъртях го, повъртях го, та се зачудих къде да го прибера и го мушнах обратно в куфара. Някакво жило. Оооокей. Отдолу се виждаха някакви други работи-предполагам, че бяха инструменти, но чак до там не ми се бъркаше така че ги оставих и тях. В хладилника намерих две консерви и бутилка с вода. Сложих ги и тях заедно с половин хляб и една вилица и лъжица, с което приключих подготовката за утрешния ден. А да...за малко да си забравя паспорта и зелената карта! Хвърлих ги в якето и доволен от резултата, но все още със доста кисел вкус в устата от служебните разправии подкарах косачката из двора. Така де - дет се вика малко упражнения на сухо преди да стартирам утре рано рано!