четвъртък, 27 октомври 2016 г.

Ямаха ли е да ти го опиша... Yamaha XZ 550 S (Vision)

  Ще започна оттам, че нямам любима марка мотоциклети, така както нямам и любима марка телефони, коли, паста за зъби, самобръсначка... При мен всичко е продиктувано от моментното ми настроение, финанси и ред случайни обстоятелства.    

  Искам да направя едно бързо ревю на тази машина, която определено съвсем не е най-добрият мотор за дълъг път, но понеже все пак е в сегмента на турърите, реших да го намърдам тук-между големите му събратя.

     Както е всеизвестно имам манията отвреме-навреме да закупувам стари (хайде да не е ретро, че звучи много претенциозно) туристически машини, които са ме привлекли по някакъв начин. Нормално ще кажете! Да, нормално е, по цял свят има колекционери, но аз освен за колекцията имам навика да ги купувам и за каране.


     Та, да си дойдем на думата.

     Yamaha XZ 550 S, позната в САЩ като Vision.
Години на производство: 1982-1985
Обем на двигателя: 553сс
Тип: V2 четиритактов
Максимална мощност: 64кс@9500об/мин
Максимален въртящ момент: 50Hm@8500об/мин
Степен на сгъстяване: 10.5:1
Диаметър и ход на буталото: 80.0мм х 55.0мм
Газоразпределение: 4 клапана и 2 горно разположени разпределителни вала на цилиндър (DOHC)
Горивна система: 2 механични карбуратора MIKUNI, с ускорителна помпа; YICS система
Охлаждане: Течно
Запалване: TCI
Брой предавки: 5
Предавателен механизъм: кардан
Сухо тегло: 228кг
Гума предна: 90/90/18
Гума задна: 120/90/18
Предна спирачна система: 2 диска с еднобутални апарати
Задна спирачна система: Барабанна спирачка
Максимална скорост: 180км/ч
Обем на резеовоара: 17л.
Среден разход на гориво: 5л/100км

     Изключително непопулярен и не само по родните пътища модел. Доста странен темперамент...бързооборотен V2 турист, на когото на моменти му се иска да е спортист. Едно наистина динамично каране по завои, когато стрелката на оборотомера не слиза под 6000 е доста забавно изживяване. За миг забравяш, че управляваш 2м дълъг и 230кг тежащ "туч".
Изключително плавно разгръща мощноста си без резки промени в "настроението". Характерната за V2 тяга в почти всякакъв диапазон от обороти е на лице. Сравнително икономичен и много здрав от към механика двигател. Слабите му места са статора и реле-регулатора.
Много удобна стойка и комфортна седалка и возия. Доста добра защита от вятър. Система, която имитира парно е насочена към коленете. Тя има 3 положения: толо - хладко - студено. Определено при нощни карания или по-хладно време е доста полезна. Голям минус е, че няма датчик за бензина, дори и лампа. Тънката задна гума придава едно доста неприятно усещане особено при по-екстремно каране в завои, но това си е болка на всички мотори от тези години. Наблюдава се доста голяма неустойчивост при висока скорост (над 150) и при по-сериозно "лягане" в завой.
 
    Като концепция в днешно време много малко модели биха могли да се сравнят с него. Спорт-турист, V2 и кардан.

     Конкретният екземпляр, който притежавам, имах щастието да купя след едно много сериозно сервизиране от бившият му собственик!
 
    С нов статор е. Нов съединител. Нова водна помпа. Допълнително монтиран маслен радиатор. Реле-регулаторът е изкаран на по-проветриво място и му е монтиран датчик за температурата. Допълнително е монтирано ключе за принудително пускане на вентилатора. Плюс някои екстри като термометър за външната температура, часовник и амперметър.
   
     Ето и малко снимки:)


















Няма коментари: