петък, 14 октомври 2016 г.

За пасивната сигурност, кражбите на мотори и други такива

     Много пъти съм натъртвал на понятието пасивна сигурност и на различните варианти да опазим машините си, защото е всеизвестно как стои положението с каското при мотори (да не кажем, че такова на практика почти няма, като тук „почти” е само за благозвучие), а и колко са „раними” моторите като тип МПС-та по отношение на посегателства от недоброжелатели.
Да, горчивата истина е само една-нарочат ли те-прошка няма! Ако ще и чудеса от храброст и високи технологии да прилагаме, все тая. Единственото реално спасение в тази посока е живата охрана, за който я има под ръка и/или може да си я позволи (като тук под „жива охрана” естествено нямам предвид някой платен паркинг, където някой дядка от квартала ходи да спи в мизерна будка вместо да топли леглото вкъщи при бабата (то и какво ли друго да прави срещу мизерните два-триста лева дето му дават)...


По отношение на каското...моето впечатление е, че реално, такова, което да важи и в случай на кражба на практика на нашият пазар няма (ако греша, поправете ме!). Тоест каското като вариант за сигурност го изключваме. А и вариантите да плащаш за каско толкова, че да си „купиш” наново мотора за 3-4 години (въртяха се някъде из нет пространството подобни оферти), мисля, че е също крайно неудовлетворителен!
По отношение на различните системи за обезопасяване от рода на катинари, блокировки за диск, синджири, стоманени въжета и прочие...ами дайте ми система за заключване която мислите, че би ви свършила работа и веднага ще ви изкарам от нета инструмента за дешифрирането и, както и „рекламно” клипче за това кое как точно се случва. За различните видове дебели и закалени вериги и синджири „инструментът” е ясен-качествена ножица с достатъчно дълги рамена и по-голям захват и няма „непробиваема” верига. За останалите приспособления за заключване, които не включват елементът на синджира или въжето, решението е още по-просто и то се нарича непрестанно ламтене на ключарските фирми производители да продават все повече и повече и да реализират все по-голяма печалба! За какво говоря ли? За това, че след излизането на даден модел система за заключване, на която се прави невероятен пиар и се реализират невероятни печалби, на смея да твърдя, цени завишени в пъти от реалните и след като се зариби и наводни достатъчно пазара, след да кажем 7-8 месеца или година „случайно” изтича информация и за изобретен инструмент за отключването на точно това, което сте си купили, повярвайки на пиар кампанията на производители и вносители! За справка- истерията с бравата „Герда Титан”, която е уж най-най-най-супер дупер непробиваемата брава, рекламата беше повече от агресивна и натрапчива, цената беше малко над два пъти по-висока от цената в Полша (Герда е полска брава) и в един момент балона се спука! Оказа се, че почти от вкарването и на бг пазара, за въпросното „чудо” има и изобретен инструмент за чисто и бързо отключване (апропо родно производство), инструментът е патентован, но пичът, който го е изобретил е имал сключен договор с фирмата производител и с фирмата вносител за неразпространение и за мълчание срещу солидно заплащане под различни форми, които е много дълго и не намяскто да обсъждаме тук). Същото се случи и с великата брава Аблой Детболт, за която ситуацията е сходна (разликата тук е, че инструментът има забрана за продаване в България (просто вносителят на Аблой е много мощна фирма), но за сметка на това човек може да си го купи от някои страни от евросъюза и да си го донесе да си го ползва тук у дома! Клипчета за това как точно да си го ползва – дал Господ из нета...
По отношение на пазенето на мотора в помещение със СОТ... Заглушители за СОТ под път и над път всякакво производство и на повече от народни цени! Това няма какво да се коментира мисля, освен ако не сте си исталирали някакъв доста сложен и индивидуален и защитен модел на охрана, който убеден съм 95% от нас не ползват, просто защото слагаме един стандартен СОТ и си мислим, че можем да спим спокойно...
Какво друго остана? Аларма на мотора... Тя освен да плаши уличните кучета и да пили нервите на кварталните баби надали има някакъв реален ефект. Аларми по кварталите денонощно пищят някакви и определено никой не им обръща внимание! Лично мое мнение е, че аларма върши някаква работа единствено ако е с някакви строго индивидуални доработки по отношение на запалването на мотора (но тогава ще го дигнат с бус или баничарка да речем), или ако сте го свързали с Джи Ес Ем известяване и естествено моторът не ви е през два квартала от мястото, където живеете/работите! Ако моторът ви е под балкона и имате въпросната екстра и случааааайно имате навика да спите с пушката до главата, работата е ясна! Но...друг е въпроса на колко от нас ни стиска (изключвам на приказки на маса и по нета) да гръмнем нещастното копеле, което се мъчи да ни отмъкне мотора и колко от нас имат достатъчно добри доходи и достатъчно добър адвокат, за да могат после и да не го лежат с години в затвора...
Та това беше с две думи по отношение на АКТИВНАТА сигурност по опазване на моторите ни, а в следващата част ще понапиша за ПАСИВНАТА такава поне според моите собствени виждания и опит!
     Какво можем да направим, че лошите момчета да не ни гепят моторетката, за която сме дали последните си отделени за бира пари, или сме разбили касичката на детето, или пък получаваме нощни полюции само като се сетим за нея? Сега, ако мислите като някои колеги, че моторът е просто една вещ и като такава не заслужава да се затормозяваме с нея и че мястото и е на улицата и никъде другаде....няма смисъл да спорите с мен! Тук пиша за онези, които им пука повече или по-малко за двуколесното им МПС...
Освен за нещата, които правим по презумпция за опазването на моторите си, онези, за които писах по-горе и които имат единствената цел ключарската индустрия да не фалира и да ни заблуди, че нещо сме свършили и можем да спим спокойно, ред други неща са от съществено значение... Естествено всичко това си е мое мнение и не карам никой да е съгласен с мен, или да мислите, че се опитвам да говоря от последна инстанция, пази Боже...
Първо-факт неоспорим е, че колкото по-малко биете на очи, толкова по-малък е шансът да се събудите някоя сутрин без мотор! Например имам един познат, който кара средностатистическа за нашия пазар кола, която поддържа в ужасен външен вид! Мръсна, очукана, с различни на цвят предна броня и предна дясна врата, с одрано и чукнато тук там, на мястото за радиото висят някакви жици, а радиото му е завряно на кучето в задника дето никой няма да се сети да го търси и на всичкото отгоре колата му просто не се заключва! И аларма няма разбира се! Та кара си я нашия така вече пета година, всичко по двигател и ходова част се прави своевременно и без да се пестят средства, но колата на вид е гробница! И естествено никой не я краде... Сега, това не значи, че трябва да си поддържаме моторите в ужасен вид, та да не ги пипат (макар, че и за най-мърлявия и стар мотор ще се намери мераклия да го краде ако му се случи сгоден момент), но замислете се – една „лъскарка” не прави ли много по-голямо впечатление (особено ако минава на ден по сто пъти по ларгото на града) и не разпалва ли много повече апетитите на хората, които да си кажат „Е те, това е моя мотор!” и един ден просто да се събудите с минус един мотор?
В този аспект на мисли, не е ли по-добре да караме малко по-вехта и не толкова биеща на очи машина, но перфектна технически, че да можем да и се радваме по-дълго време? И нужно ли е да раздаваме цялата газ и да бичим прекъсвачи из града, че да може всички пички да ни видят добре кои точно сме? Е да...те ще ни видят, но добре ще ни видят и запомнят и тези, които имат за цел да припечелят някой лев на наш гръб...
Друг аспект на пасивната сигурност е по възможност да не минаваме по един и същ маршрут всеки божи ден, както и да паркираме мотора пред работата или дома на едно и също място видим и разпалващ апетитите на всички. Запомнете! Колкото по-малко биете на очи, толкова по-добре! Аз лично какво правя? В селото, в което живея, никога не минавам през мегдана, а винаги по околовръстното (е да, селото си има околовръстно). Не държа всички да знаят дневният ми график и да са наясно с часовете, в които могат да ровичкат на воля у дома! Е...да, това не е свързано със сигурността на мотора, защото се предполага, че с него човек ходи на работа, но е свързано със сигурността на дома....
Следващ фактор е струпването на много мотори на едно място! Да, всички искаме да не делим гараж с някого, но уви, повечето точно това правим-наемаме гараж партийно. Няма лошо, но струпването на 5-6 мотора на едно място увеличава и шанса някой ненадейно да ни „поразчисти” гаража! Повече мотори е равно на повече кинти на едно място, е равно на повече движение на разни мотори напред назад и съответно е равно на повече биене на очи, а бандюхите слухтят яко и хич не спят, повярвайте!
В този аспект и още една препоръка-ако сте собственик на повече от един мотор- по-добре не ги дръжте на едно място-така един евентуален „удар” няма да ви обезкърви тотално, а частично! Не, че това няма да ви върне няколко хиляди лева назад и да ви боли глава, че баш любимия мотор ви е изчезнал, но все пак е по-добрият вариант от това да останете съвсем на сухо!
Друг фактор – ако сте наели гараж (или сте собственик на такъв) не е нужно целият град да знае къде ви е гаража! Все пак разни хора, разни подбуди! По-добре излишно мнителни, отколкото доверчиви глупаци пешяци! Веднага давам пример- преди дни ми избомбиха колата и естествено са ми откраднали ключа за гаража и ключовете за моторите, които държах в нея (ето още една глупост, която не трябва да правите!)! Само че, бандюхите могат да си ги заврат, където си искат, защото не могат да свържат по никакъв начинн тази кола с тези ключове с този гараж и мотори... Или поне не толкова бързо! А в такива случаи времето е най-ценното нещо на света! Сега всички ключалкки са сменени и могат да ме цунат отзад! Мда....и е добре да имате резервни ключове за машините си, както и за местодомуването им, за да не храните излишно ключарската гилдия...
     
Темата леко ще я изместя от пасивната към активната сигурност... Не, че много ми се пише, но все си мисля, че някой може да почерпи опит и идеи от моя опит (ебаси какъв съм скромен :lol: ). Ще понапиша за моя конкретен случай...
Гаражът, който съм наел е подземна клетка с ролетна щора, която от своя страна се задвижва от ел. двигател управляван от дистанционно. Поради простата причина, че е с редуктор, вдигането на щората по насилствен начин е почти невъзможно. НО! Какви са вариантите за отваряне (изключвам най-бруталните като закачане на теглич със стоманено въже и издърпване на цялата щора, или рязането и с резак, ножица за ламарина или флекс).
Вариант 1: (Вчера го отработих и се оказа, че действа безпроблемно). Обаждате се във фирмата производител на ролетните щори (координатите им ги има върху всяка щора) и разигравате версията, че сте наемател и сте си затрили единственото дистанционно, а второто е в хазяите, които живеят в Белгия да речем (моят случай). Питате най-любезно с какво могат да ви съдействат и те най-любезно се съгласяват да ви изготвят ново дистанционно срещу скромната сума от 60 лв! Или дори още по-удобното да си закупите само едно празно дистанционно, което да ви изпратят с куриер заедно с подробна информация как сам да си го кодирате на място (пратена ми по мейла)! Ето я и първата версия как е бил отворен моят гараж! Другият ввариант е понеже системата работи с постоянен код, някой да е копнал кода, дебнейки ме докато отключвам/заключвам (в моя случай малко вероятно щото не бях влизал там от два месеца).
Противодействие: Какво предприех по тази точка. Заменихме обикновения модул с по-съвременен, настандартен и работещ с плаващ код!
Вариант 2: Тъй като в повечето случаи модулите са закачени на неособено хитри места около вратата, намирането им е фасулска работа. След което ви трябват две отверки, за да го демонтирате и да си монтирате предварително поготвен ваш модул, с който без проблем да отворите с ваше дистанционно ролетната щора.
Противодействие: Оставихме празната кутийка на стария модул на мястото си, а управлението завряхме на много хитро и недостъпно място! Място, което е нестандартно и същевременно достъпно от човек, който го знае ако се наложи отстраняването на някакъв дефект в течение на времето.
Вариант 3: Всяка подобна ролетна врата има авариен вариант за отваряне в случай, че спре тока или се прецака управлението на щората. Аварийният вариант е в една кутийка закачена някъде над вратата, която се заклюбва с тубуларно ключе и в нея има манивелка, с която освобождавате щората и я навивате ръчно!
Тъй като ключе за въпросната кутийка се предполага, че имате само вие, допускаме, че бандюхите трябва да го преборят някак! Как? Ключалката е нещо подобно: (Нещо не ми се получи с качването на снимката уви!)

Китайски инструмент за отключването на подобен тип брава се продава в български онлайн магазин за...32 лв. Оттам трябват малко (или доста) упражнения, докато се хване цаката на отключване и си в играта. Ако бандитът е толкова скъсал конеца или е дотам стиснат, че не му се влагат 32 лв, просто ползва алтернативният начин на отваряне - голяма и здрава права отверка. Отваря се без проблем и за секунди...
Противодействие: Монтиране на що годе надеждно механично заключване на щората, която да не позволи вдигането и с манивелката! В моя случай монтирах два катинара клас 6 с късо и скрито ухо плюс един скрит механичен шиш, който само аз си знам къде е и как се маха.
И така като съм реалист, не си мисля, че съм укрепил гаража като трезора на националната банка, но поне съм убеден, че вдигнах достатъчно нивото на коефицента "струва си/не си струва", за да бъде пропускан гаража ми от досадните дребни бандити, а "едрите" със сигурност няма да се хвърлят на моя гараж, където залогът е 4 пършиви стари мотара със съмнителна реална стойност на вторичния пазар....
Дано съм ви бил полезен все с нещо!
П.п. Може би ще попитате защо пропускам сота като вариант за охрана?... В сградата с гаражите е централният офис на един от софийските сотове... Знаете ли какво ми казаха там? "Няма смисъл!"... Апропо последният писък в "преборването" на сот система е много оригинален, евтин и законен и което е най-важното - работи безотказно. Затова и реших да си спестя парите, които евентуално бих инвестирал и в монтирането на сот...
     

Няма коментари: