Още не бяхме
стигнали Жерково, когато щайгата рязко намали темпото и угасна. Въздъхнах.
Дотук бяхме. Драйвърът ядно се опитваше да запали спиращото возило, докато
небрежно си говореше по телефона с едната ръка и тръскайки навсякъде пепел от
скъпарската си цигара с другата. Спряхме. Стартерът въртеше вяло в опит да
възпламени двигателят милионник ветеран. Получи се някак и автобусът бавно
запъпли по баира...
В този момент
иззвъня телефонът. Беше брат ми. Абе, ефенди, пътуваш ли? Викам, па да,
пътувам. С кво си?-проявява нездрав интерес брат ми? Викам с автобус... Ха, ха,
ха, ма ти сериозно ли? Викам, напълно сериозно! И що така? Свършиха ти возилата
ли, що ли? Не, бе, щото съм гъзар, викам, затова...
Мдаааа...с моя
скромен авто/мотопарк бях дотам я окършил та да пътувам с обществения
транспорт. Отворих недотам тънкото ми тефтерче с документи и започнах да
отгръщам страница по страница:
1.
Жигула. Бяла. Стара. Без газова. Разход на
бензин къде 13-14 на 100... Състояние: подарена на Сашко. Еееех, крайно време
беше да я прехвърля и да му дам документите на човека, че да не се води на гъза
ми...
Автобусът отново загасна в
движение и повелителят на дизеловите двигатели въртеше ли въртеше контактния
ключ...
2.
Пежо 306. Относително икономична и
непретенциозна кола с газова и хиляда досадни проблемчета и леко кофти външен
вид. Състояние: некарана от Коледа, гниеща под навеса при Кольо, гражданската и
седи на секцията в хола...
Сега свирна някакъв зумер и
светна лампата на маслото. Човекът-централа обясняваше на някого как нещо
турбото и видиш ли и лампата на маслото и видиш ли така нататък.
3.
VW
Polo-„Нещото“-ежедневно карана, амортизирана и отчайващо молеща се да я
оставя да си умре достойно кола. Състояние: както казах предсмъртно, но с нищо
непречещо и да врътва геройски 2000 км софийско градско ежемесечно!
Погледнах изпод вежди – возилото
засега се движеше, нищо не свиреше и светкаше. Сякаш се появяваха шансове да
стигне до крайната си точка!
4.
Lancia
“The princess” Zeta – приятно дизелче с добра возия и доста екстри, при
това работещи. Състояние: учудващо добро!
5.
Скутер Джилера Рънър 50. Готина двутактовка.
Нямаше да има грешка ако не я бяха сглабяли господа жабарите от ботуша! Комай
за десетте си години и 14000 километра само пластмасите не сме и сменяли!
Състояние: преобладаващо, понякога непалещо. Пета година карам с пирон в
задната гума донапомпвайки периодично...
Отново бяхме угаснали, а шоферът
говореше по телефона с някой си в някакъв си сервиз в Ябланица.
6-то, 7-мо, 8-о и 9-то – някакви
Ямахи... Състояние: разнообразно – от
седящо на двора със спукана задна гума и некарана от пет години, през „след
основен ремонт“ и чакащ за пенсия Брус Лий до „чисто нов“ Хикс Джей 900 (Джуниър), който ме чакаше гордо паркиран в средата
на магазина на брат ми.
ДиВиДи-то блокира и секна филма.
Не, че много го гледах, ама ей така на, имаше нещо да ме разсейва.
10. Сузуки Катана 1100. Не ме
кефи. Състояние: за смяна на свещи. За Сузуки говорим все пак!
11. Хонда Африка. Готина
моторетка от типа дето можеш да стигнеш края на света с нея стига да си носиш
един куфар с разни резервни релета, бобини, запалвания и други електро екстри.
Тук пък говорим за Хонда! Състояние: от подпряна на едно дърво на двора на село
премина в състояние летаргично обвита в прах в гаража, чакаща някой да и смени
изгорялото табло, датчици за бензина, верига, пиньони, да и завари скъсаните
стойки за куфарите и да потегли към края на света след като напълни единия
куфар с каквото там изброих...
И...
12. Тук стигам до култовото
Кавазаки ГТ 750. Уви...състояние: „в щайги“ в бараката на двора.
Апропо, возилото, в което се бях
качил, отдавна трябваше да е в същото състояние – „в кашони“, „в щайги“ или в
Надин...
Е как нямаше брат ми да ми се
подиграва, че се возя у рейсо при наличието на няколко гаража с возила...
А рейсо се беше нещо отприщил и
караше като за последно, зловещо потропвайки и скърцайки по перфектните
първокласни нашенски пътища...
Две седмици по-късно. Отново допираме до услугите на автобусният
превозвач „Х“. Само че тоя път сме двамата с Поли, а аз предвидливо съм взел
места по-назад в автобуса, че да не гледам странните прийоми на шофиране на
подобна гробница... Автобусът не влиза в града ми казва недотам любезната
продавачка на билети! Е добре де, кво от това? Не спира в града, повтаря
недотам любезната дама, явно счела ме за малоумен! Е, добре де, в крайна сметка
мога ли да си купя билети за тоя рейс и къде би ни стоварил, изнервям се аз!
Заповядайте билетите! Автобусът не влиза в града, нали разбрахте? – потретва
досадната дама. Поглеждам билетите, върху които отчетливо се мъдри надписа ОМВ
Търговище и се сещам как преди години, когато с видинския Гошо се уговаряхме
къде във Видин да си чукнем среща и той ми вика айде ще те чакам на ОМВ-то, аз
му зададох тъпия въпрос на кое ОМВ точно, а човекът ми вика е, ти колко ОМВ-та
мислиш, че има във Видин...
Спираме на търговищкото околовръстно. Брат
ми е в Габрово, така че въобще не се учудвам като виждам паркиран в крайпътните
трънки, обвития от провинциален прахоляк русенски опел на баща ми. Мда,
началника е поел ангажимента да ни прибере от рейса.
Няма коментари:
Публикуване на коментар